Overzicht van gebruik social media in 2016

Het jaar 2016 is nog maar net voorbij, tijd om even terug te kijken. In dit artikel een terugblik hoe Erfgoed 's-Hertogenbosch het afgelopen jaar de social mediakanalen heeft gebruikt.

 

Facebook

De nog jonge afdeling Erfgoed 's-Hertogenbosch plaatste op 6 januari 2016 een eerste bericht op Facebook. De pagina werd sinds die tijd zeer gewaardeerd. In totaal hebben we het afgelopen jaar 2060 volgers mogen verwelkomen. De verhouding tussen mannen en vrouwen ligt ongeveer gelijk. 49% van de volgers is vrouw en 51% is man. Van de volgers heeft 22% een leeftijd van 18-34 jaar. De grootste leeftijdscategorie is die van 45-54 jaar met 26%. Van de 2060 volgers wonen 983 mensen in 's-Hertogenbosch.

Top 5 berichten op Facebook:

  1. De ‘Google Streetview’ uit 1900 met een bereik van 100.677 personen, 901 likes, 105 reacties en 488 keer gedeeld.
  2. Het 360 graden beeld van de Markt rond 1500 met een bereik van 98.096 personen, 283 likes, 53 reacties en 246 keer gedeeld.
  3. De aankondiging van de tentoonstelling in het Groot Tuighuis met Rondvlucht over de vestingwerken rond 1500 met een bereik van 65.573 personen, 228 likes, 35 reacties en 378 keer gedeeld.
  4. De archeologische opgraving inclusief 3D reconstructie van de Pieckepoort met een bereik van 60.193 personen, 401 likes, 56 reacties en 246 keer gedeeld.
  5. Het straatbeeld van de Markt rond 1500 en circa 1920 naar aanleiding van het ingestorte pand aan de Markt met een bereik van 32.008 personen, 178 likes, 9 reacties en 41 keer gedeeld.

Twitter

Erfgoed 's-Hertogenbosch plaatste de eerste tweet op 2 maart 2016 over de aankondiging van de archeologische opgraving van de Pieckepoort. Sindsdien hebben wij het afgelopen jaar in totaal 115 berichten gedeeld en heeft het kanaal 228 volgers.

YouTube

Sinds 14 januari 2016 heeft Erfgoed 's-Hertogenbosch een eigen kanaal op YouTube. Het afgelopen jaar werd deze voornamelijk gebruikt om de animaties met de 3D reconstructies te delen. De 11 gedeelde video's zijn in totaal 7234 keer weergegeven en dat was goed voor 8841 minuten aan kijktijd.

Instagram

Dit is het jongste social mediakanaal van Erfgoed 's-Hertogenbosch. Het eerste bericht op Instagram werd geplaatst in augustus 2016. Sinsdien zijn het afgelopen jaar 24 berichten gedeeld en heeft het kanaal 131 volgers. Voor het komende jaar zijn wij van plan om Instagram nog vaker in te zetten.

Conclusie

Het gebruik van social media door Erfgoed 's-Hertogenbosch heeft al in het eerste jaar zijn nut bewezen. Ze bieden kansen om verhalen te vertellen en te verzamelen, om gesprekken te voeren met geïnteresseerde leken van binnen en buiten de stad, vrijwilligers, onderzoekers en vakgenoten. Kansen om onze collectie zichtbaar te maken en kennis te delen. Om de service te verbeteren en om mensen te betrekken en te verbinden. Ook in 2017 gaan de medewerkers van Erfgoed 's-Hertogenbosch hun best doen om via de diverse kanalen onze bezoekers van dienst te zijn.